Jun 18, 2009

Permintaan : Azwina 4

Assalamualaikum...
Terima kasih atas tips2 dan maklumat yang diberi. Mmg saya ada tgk laman sesawang Perpustakaan Awam Melaka sepintas lalu je, tk perasan pasal jawatan-jawatan tu. Saya baru tahu rupanya kita kena lapor kat PNM dulu. Ingatkan untuk kekosongan jawatan di perpustakaan sekitar Melaka.Memang ramai kawan saya tanya di mana saya akan bekerja kalau dapat temuduga tersebut dan saya pun cakap tak pasti sebab ditulis di pelbagai jabatan.
Saya ucapkan terima kasih sekali lagi atas bantuan yang diberikan. Allah sahaja dapat membalas jasa saudari/puan.


W'salam, Azwina.

Tahniah sekali lagi sya ucapkan. Saudari pasti akan berkhidmat dibawah Perbananan Perpustakaan Awam Melaka atau di Perpustakaan Negara Malaysia? Semasa pengalaman saya kalau mohon dari SPA ia akan diserapkan & atas permintaan PNM, kemudian akan diarahkan bertugas dimana-mana2 negeri yang memohon perkhidmatan Gunasama dri PNM. Seperti pengalaman saya- temuduga oleh SPA di Putrjaya, kemudian melaporkan diri di PNM, kemudian dihantar ke Kolej Matrikulasi K.Pilah dibawah Kementerian Pelajaran, dan sekarang saya telah memohon pindah balik kampung (mohon di PNM) dan berkhidmat di bawah Kementerian Pertahanan. Walaubagaimana pun urusan hal penjawatan kita masih dibawah pentadbiran PNM.( Gaji dibayar olej kementerian yg memerlukan khidmat kita)
Jikalau di bawah Perbadanan Perpustakaan Awam Melaka tiada Ketua Pengarah, jawatan paling tinggi adalah Pengarah, kerana dlm 1 Malaysia kita hanya seorang Ketua Pengarah Perpustakaan iaitu di PNM. Dapatkan maklumat tambahan Perbadanan perpustakaan Awam Melaka di
http://www.perpustam.gov.my/ . Dan lagi gaji di bayar oleh kerajaan negeri Melaka berbanding PNM (kerajaan pusat).
Maklumat tambahan, biasakan diri dengan persekitaran perpustakaan kerana semasa saya ditemuduga, mereka menanyakan apa kemudahan yg ada di sebuah perpustakaan.
Selain itu ada soalan yang juga akan meruntuhkan semangat kita. Mereka akan membuat trik psikologi terhadap minda kita. Semasa saya, mereka menayakan kenapa pilih pekerjaan ini? Sebab perpustakaan bukan ada kerja sangat, duduk, jaga & susun buku sahaja. Saya menjawab saya jenis orang yang suka bekerja, walau tida kerja saya akan mencipta sesuatu kerja yang membuat saya bekerja. Mereka berpuas hati. Saya nak ingat kan dan tekankan kepada saudari apa sahaja yang kita jawap, walaupun salah tetapi memberi kepuasan kepada penemuduga.

Sekian. w'salam.

NORAFMI OTHMAN

1 comment:

  1. akak...syer suke bce entry dlm blog akak..;p
    dlu minat nak kjer dlm bidang nie..syer suke bce org2 bekerjaya..terima kasih sudi kongsi maklumat..;p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...