Jun 18, 2009

Permintaan : Azwina 4

Assalamualaikum...
Terima kasih atas tips2 dan maklumat yang diberi. Mmg saya ada tgk laman sesawang Perpustakaan Awam Melaka sepintas lalu je, tk perasan pasal jawatan-jawatan tu. Saya baru tahu rupanya kita kena lapor kat PNM dulu. Ingatkan untuk kekosongan jawatan di perpustakaan sekitar Melaka.Memang ramai kawan saya tanya di mana saya akan bekerja kalau dapat temuduga tersebut dan saya pun cakap tak pasti sebab ditulis di pelbagai jabatan.
Saya ucapkan terima kasih sekali lagi atas bantuan yang diberikan. Allah sahaja dapat membalas jasa saudari/puan.


W'salam, Azwina.

Tahniah sekali lagi sya ucapkan. Saudari pasti akan berkhidmat dibawah Perbananan Perpustakaan Awam Melaka atau di Perpustakaan Negara Malaysia? Semasa pengalaman saya kalau mohon dari SPA ia akan diserapkan & atas permintaan PNM, kemudian akan diarahkan bertugas dimana-mana2 negeri yang memohon perkhidmatan Gunasama dri PNM. Seperti pengalaman saya- temuduga oleh SPA di Putrjaya, kemudian melaporkan diri di PNM, kemudian dihantar ke Kolej Matrikulasi K.Pilah dibawah Kementerian Pelajaran, dan sekarang saya telah memohon pindah balik kampung (mohon di PNM) dan berkhidmat di bawah Kementerian Pertahanan. Walaubagaimana pun urusan hal penjawatan kita masih dibawah pentadbiran PNM.( Gaji dibayar olej kementerian yg memerlukan khidmat kita)
Jikalau di bawah Perbadanan Perpustakaan Awam Melaka tiada Ketua Pengarah, jawatan paling tinggi adalah Pengarah, kerana dlm 1 Malaysia kita hanya seorang Ketua Pengarah Perpustakaan iaitu di PNM. Dapatkan maklumat tambahan Perbadanan perpustakaan Awam Melaka di
http://www.perpustam.gov.my/ . Dan lagi gaji di bayar oleh kerajaan negeri Melaka berbanding PNM (kerajaan pusat).
Maklumat tambahan, biasakan diri dengan persekitaran perpustakaan kerana semasa saya ditemuduga, mereka menanyakan apa kemudahan yg ada di sebuah perpustakaan.
Selain itu ada soalan yang juga akan meruntuhkan semangat kita. Mereka akan membuat trik psikologi terhadap minda kita. Semasa saya, mereka menayakan kenapa pilih pekerjaan ini? Sebab perpustakaan bukan ada kerja sangat, duduk, jaga & susun buku sahaja. Saya menjawab saya jenis orang yang suka bekerja, walau tida kerja saya akan mencipta sesuatu kerja yang membuat saya bekerja. Mereka berpuas hati. Saya nak ingat kan dan tekankan kepada saudari apa sahaja yang kita jawap, walaupun salah tetapi memberi kepuasan kepada penemuduga.

Sekian. w'salam.

NORAFMI OTHMAN

Permintaan: Azwina 3

Assalamualaikum, lupa lak nak tanya kalau kita ditemuduga untuk SPA negeri Melaka, maknanya saya juga perlu tahu mengenai ketua pengarah Perpustakaan Negeri Melaka selain ketua pengarah PNM? Hari tu saya dah tengok laman sesawang Perpustakaan Negeri Melaka. Terima kasih kerana melayan soalan saya

Permintaan: Azwina 2

Terima kasih di atas tips yang diberikan,saya ingatkan kena tahu tugas2 pembantu pustakawan sbb ada kawan saya bagitahu.

2009/6/11 norafmi othman <
http://my.mc769.mail.yahoo.com/mc/compose?to=norafmiothman@yahoo.com>

Salam, Azwina.

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Tahniah juga diucapkan kerana tersenarai dalam temuduga sebagai Pembantu Perpustakaan.

Saya minta maaf kerana tidak dapat memenuhi permintaan saudari untuk mendapatkan nota2 yg diimbas. Saya cuba membantu rakan-rakan untuk sama-sama berjaya, tetapi sya tiada kemudahan untuk mengimbas lebih2 lagi saya telah berpindah ke unit kecil.

Saya juga, masih baru di dalm bidang keperpustakawanan ini. Untuk pengetahuan saudari, semasa ditemuduga sya juga tiada asas dalam bidang ini. Tetapi saudari tak perlu bimbang, sebenarnya semasa temuduga mereka bukan( adakalanya kurang) menanyakan tentang ilmu kita tengatang perpustakaan, tetapi lebih kepada pengetahuan am & isu semasa sekeliling kita. Semasa saya ditemuduga mereka menayakan apa yang saya tahu dalam mengurus perpustakaan? Saya tidak mengatakan tidak tahu..tetapi hanya menceritakan pengalaman menggunakan perpustakaan semasa di sekolah. Yang penting penemuduga berpuas hati dengan penerangan saya. Dan soalan last sebelum saya keluar, mereka menanyakan nama Ketua Pengarah (semasa itu 2005). Saya memberi jawapan Ketua Pengarah lama (tlh bersara) dan penemuduga kata saya silap. Tapi saya menegakkan kebenaran dengan mengatakan itu maklumat yang saya dapat dari laman web PNM sehari sebelum temuduaga. Tetapi penemuduga mengalah dengan mengatakan mungkin itu laman web lama. Tapi mereka berpuas hati dan benarkan sya keluar.

Itulah sedikit sebanyak info yang dapat sya beri dan jangan lupa laman web PNM, dan selepas ini tiap2 hari kena tonton berita dan maklumat semasa negara.

Thanks, w'salam.

NORAFMI OTHMAN

Nak soalan contoh N27

This form was submitted: Jun 15 2009 / 18:53:55by a visitor.

FirstLastName = AmJu
Email =
amju_shanchai@yahoo.com.my
Message = Salam..Soalan Cth KPSL untuk ke Penolong Pegawai Tadbir N27 xda ker?

--------------------------------------------------------------------------
Salam Sejahtera,

Amju,
Terima kasih kerana sudi melawat blog saya. Saya minta maaf tidak dapat memenuhi pertanyaan dan permintaan saudari berkenaan contoh soalan KPSL untuk N27,ini disebabkan saya berkhidmat di bawah skim S, dan sambil belajar untuk peperiksaan S27.
Oleh yang demikian apa ada saya belajar serba sedikit, saya sampaikan melalui blog saya dan berharap dapat membantu rakan-rakan Pembantu Perpustakaan Semalaysia :
http://pembantuperpustakaan.blogspot.com/ dan http://assistantlibrarymalaysia.blogspot.com/

Maaf sekali lagi, kerana tidak dapat membantu.

NORAFMI OTHMAN

Permintaan: Azwina 1

This form was submitted: Jun 10 2009 / 06:30:53by a visitor.

FirstLastName = Azwina Sulaiman
Message = Assalamualaikum. Saya mendapat temuduga kerja sebagai pembantu pustakawan daripada SPA pada 16 Jun. Saya tidak mempunyai pengalaman bekerja dalam sektor kerajaan jadi boleh tak saya dapatkan nota kursus asas pengurusan perpustaan yang telah diimbas.Bantuan saudari/puan saya ucapkan terima kasih.

Nak mtk e-mail kan contoh soalan...

This form was submitted: Apr 22 2009 / 18:44:09by a visitor.

FirstLastName = reynold rendy sator
Email =
rysator@gmail.com
Message = Salam SejahteraMemandangkan cik mempunyai soalan-soalan KPSL pada tahun lepas,saya mohon jasa baik agar cik dapat emelkan soalan-soalan KPSL bagi tahun 1993,1994,1995, 1996,1999,1997,1998 dan juga 2000 untuk melihat contoh soalan-soalan yang biasanya diutarakan.

Sekian, terima kasih.

Nak contoh soalan lagi...

This form was submitted: Apr 22 2009 / 02:30:01by a visitor.

FirstLastName = reynold rendy sator
Email =
rysator@gmail.com
Message = salah sejahteraSaya nak tanya, anda ada tak soalan-soalan KPSL bagi tahun 2005 dan 2006?

Blog yang membantu...

This form was submitted: Apr 21 2009 / 00:25:42by a visitor.

Name = zamri
Email = zamri630@yahoo.com
Message = sedikit sebanyak blok saudari dapat membantu. teruskan usaha murni ini. terima kasih.

Minta contoh soalan

This form was submitted: Apr 20 2009 / 21:36:38by a visitor.

FirstLastName = zamri
Email = zamri630@yahoo.com
Message = ada soalan tahun 2007 dan 2008.

Tip menduduki peperiksaan KPSL

This form was submitted: Apr 14 2009 / 09:02:48by a visitor.


Name = zUL aBDULLAH
Email = dzool@yahoo.com
Message = boleh saya dapat tips untuk menduduki peperiksaan KPSL.. seperti contoh soalan dan jawap..TQ

Jun 3, 2009

PERPUSTAKAAN NEGARA

Kebanyakan negara di dunia mempunyai perpustakaan negaranya sendiri.
  • Perpustakaan negara memainkan peranan penting dalam membangun dan meyelaras pelbagai isu berkaitan perpustakaan dan profesion pustakawan.
  • Pada masa yang sama, perpustakaan negara juga berfungsi sebagai perpustakaan awam kerana ia membuka perkhidmatan pinjaman dan rujukan kepada orang ramai.
  • Fungsi utama sebagai pusat bibliografi negara iaitu ia menyimpan dan mengakatalog semua hasil penerbitan negaranya.
  • Di Malaysia, Akta Penyerahan Bahan Perpustakaan 1986 menetapkan setiap penerbitan dalam negara perlu diserahkan kepada Perpustakaan Negara Malaysia (PNM).
  • Bagi bahan becetak seperti buku, terbitan bersiri, peta, carta dan poster, sebanyak 5 naskah perlu diserahkan.
  • Bagi bahan bukan bercatak seperti filem, mikroform, rakaman audio dan video serta bahan elektronik yang lain, sebanyak 2 naskah perlu diserahkan.

Setiap perpustakaan negara mempunyai koleksi khas berkenaan negaranya. Di Perpustakaan Negara Malaysia;

  • Koleksi Malaysiana mengumpul dan membangunkan apa sahaja bahan berkenaan Malaysia; termasuk sejarah,geografi, politik, ekonomi, sosial, biografi rakyat Malaysia dan apa sahaja bahan yang ditulis oleh rakyat Malaysia tidak kira di mana ia diterbitkan sama ada di dalam ataupun luar negara.
  • Dengan ini, perpustakaan negara menjadi pusat maklumat negara secara lengkap dan komprehensif.
  • Perpustakaan negara juga biasanya menyediakan piawaian pengkatalogan dan lain-lain prosedur kerja.
  • Perpustakaan negara berperanan memulihara bahan-bahan lama supaya generasi akan datang dapat melihat dan menikmati karya-karya lama yang beharga.

Sumber : Panduan Mengurus Perpustakaan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...